Placa Bacteriana – TOT ce trebuie sa stii

Placa bacteriană reprezintă un strat albicios care se formează pe suprafața dinților, a bucală, ca urmare a existenței substanțelor nutritive (zaharuri, proteine) din alimente. De cele mai multe ori, prezența plăcii bacteriene este resimțită ca o senzație de dinți murdari. Este esențial ca stratul bacterian să fie îndepărtat regulat prin perierea dinților, pentru a preveni apariția cariilor dentare.

Ce este placa bacteriană?

Placa bacteriană se formează la nivelul întregii cavități bucale:

• dinți;
  • gingii;
  • mucoase;
  • limbă.

Formarea acesteia este favorizată de resturile alimentare restante în cavitatea bucală. Alți factori favorizanți sunt mediul umed și cald din cavitatea bucală și saliva bogată în substanțe. Acestea favorizează multiplicarea bacteriană. Astfel, ia naștere placa bacteriană. Uneori, aceasta poate fi simțită la nivelul dinților, alteori se formează în spații greu accesibile, cum ar fi spațiile interdentare.

Bacteriile elimină la exterior substanțe acide, ca urmare a metabolismului substanțelor dulci. Acestea distrug smalțul dentar și produc leziuni gingivale. Ca urmare, apar cariile și afecțiuni ale gingiei.

Cum prevenim acumularea plăcii bacteriene?

Igiena dentară

Placa bacteriană poate fi prevenită printr-o igienă riguroasă, care să împiedice multiplicarea bacteriană. Astfel, este recomadat:

• periajul regulat al dinților – este indicat ca perierea dinților să fie realizată de cel puțin de 2 ori pe zi, dimineața și înainte de culcare. Un alt aspect important este metoda de periere. Perierea corectă va curață toate suprafețele dentare, dar și zonele interdentare. Dacă este făcută incorect, rămân resturi alimentare sau chiar pot să se producă leziuni gingivale. În cadrul igienei dentare, este important a curăța și suprafața limbii. La nivelul acestei pot exista o multitudine de bacterii.
  • folosirea aței dentare sau a dușului bucal – ața dentară sau dușul bucal sunt indicate pentru eliminarea resturilor alimentare. Acestea sunt necesare chiar dacă are loc perierea dentară.
  • utilizarea apei de gură – este de dorit a folosi o apă de gură care să conține substanțe antimicrobiene. Acestea previn multiplicarea bacteriană. De asemenea, apa de gură conferă un miros plăcut al respirației.

Sigilanți dentari

În cazul persoanelor care prezintă șanțuri adânci la nivelul suprafețelor dentare ce participă la masticație, o cantitate însemnată de resturi alimentare se depozitează în acele zone. Aceste defecte dentare sunt de dimensiuni mici, ceea ce îngreunează curățarea. Astfel, riscul de a dezvolta placă bacteriană și carii este mai mare. Ca urmare, medicul stomatolog poate decide, dacă este necesat sigilarea acestora cu sigilanți dentari, un ciment destinat acestor zone.

Alimentație echilibrată

De asemenea, consumul alimentelor cu un conținut redus în carbohidrați simpli și complecși întârzie apariția cariilor. Este recomandat a evita alimentele precum:

• bomboanele;
  • alimentele bogate în zahăr și amidon (prăjituri);
  • stafidele;
  • curmalele.

În locul acestor alimente dulci, pot fi consumate:

• produsele lactate (fără zahăr);
  • legumele;
  • fructele cu un conținut redus de zahăr (mere).

Care sunt cauzele formării plăcii bacterine?

Cea mai comună cauză a formării plăcii bacteriene constă în consumarea alimentelor bogate în zahăr și amidon. Aceste forme de carbohidrați favorizează multiplicarea bacteriană și aderarea acestora la suprafața dentară, formându-se placa bacteriană.

Alte cauze care pot conduce la formarea plăcii bacteriene sunt:

• xerostomia (secreția redusă de salivă/gura uscată) – această afecțiune apare ca urmare a deshidratării sau în cadrul anumitor patologii, precum: diabetul, bolile autoimune, boala Parkinson, boala Alzheimer.
  • igiena deficitară – dacă igiena nu este realizată corespunzător, placa bacteriană formată conduce la crearea unui biofilm bacterian. Ulterior, se va forma tartrul.
  • prezența lucrărilor dentare (coroane, implanturi) – materialele din care sunt formate aceste lucrări sunt ușor de colonizat de către bacterii. În acest mod, formarea plăcii bacteriene este mai accentuată pe suprafața lor.
  • existența unor neregularități structurale ale suprafețelor dentare – la nivelul acestora rămân resturi alimentare, care contribuie la multiplicarea bacteriană.
  • fumatul.

Cum știu dacă am acumulare de placă bacteriană?

Placa bacteriană poate fi văzută ca un strat albicios-gălbui care se formează pe suprafața dințiilor. În unele situații, placa poate fi resimțită sub forma senzației de dinți murdari. Astfel, la atingerea cu limba a suprafețelor dentare, acestea par a fi aspre.

Care este procesul de acumulare a plăcii bacteriene?

În prima etapă a formării plăcii dentare, pe suprafața dentară se formează un strat subțire alcătuit din bacterii, glucide și proteine. Ulterior, vor adera și mai multe bacterii. În cele din urmă adeziunea acestora este ireversibilă, ca urmare a formării unor legături moleculare cu suprafața dentară. Bacteriile atașate se divid din ce în ce mai mult, până la formarea unui biofilm.

Pentru a evita formarea plăcii bacteriene este esențial ca periajul dentar să fie realizat înainte de formarea biofilmului bacterian. Astfel, curățarea dinților dimineața și seara, înaintea de culcare este absolut necesară.

Care este diferența dintre tartru și placa bacteriană?

Placa bacteriană este un biofilm alcătuit din bacterii și glucide. Dacă aceasta nu este îndepărtată, în contact cu mineralele din salivă, acest biofilm își schimbă conformația, mineralizându-se. În acest fel, apare tartrul. Acesta nu ma poate fi elimiat prin perierea dinților. Eliminarea tartrului se realizează doar de către medicul stomatolog, prin efectuarea detartrajului.

Cum ne afectează placa bacteriană?

Dacă nu este îndepărtată placa bacteriană poate conduce la apariția unor complicații, precum:

Este important de menționat că afecțiunile dentare cauzate de prezența plăcii bacterine sunt factori de risc pentru dezvoltarea altor afecțiuni. Apariția inflamației la nivelul cavității bucale se poate propaga și la nivelul altor organe. În acest, este favorizată apariția:

• afecțiunilor cardiovasculare – riscul de a dezvolta boli cardiovasculare (inclusiv infarct miocardic) este mai crescut în cazul persoanelor care au placă bacteriană.
  • afecțiunilor neurodegenerative – afecțiunile gingivale reprezintă un factor favorizant al bolilor neurogenerative, precum demența.
  • diabetului zaharat – prezența plăcii bacterine poate fi un factor de risc pentru apariția diabetului. În plus, diabetul poate și el favoriza apariția plăcii bacteriene.
  • poliartritei reumatoide – persoanele diagnosticate cu poliartrită reumatoidă prezintă mai des afecțiuni gingivale și dentare. O posibilă cauză poate fi reprezentată de scăderea secreției salivare. Ca urmare, placa bacteriană se formează mai repede.
  • nașterii premature – femeile însărcinate care prezintă placă bacteriană au un risc mai crescut de a avea un copil născut prematur.

Cum eliminăm eficient placa bacteriană?

Pentru a elimina eficient placa bacteriană este necesar a realiza o igienă riguroasă a cavității bucale. Periajul dentar este foarte important a se realiza de cel puțin 2 ori pe zi sau după fiecare masă dacă este posibil. De asemenea, folosirea aței dentare și a apei de gură cu substanțe antimicrobiene este esențială.

Este important de menționat că placa bacteriană poate fi eliminată prin periaj doar dacă este formată recent (proximativ 2 zile). După această perioadă, biofilmul bacterian poate fi eliminat doar de către medicul stomatolog prin detartraj, periaj profesional si air flow. Acesta poate fi evidențiat prin utilizarea unor substanțe colorate. Prin aplicarea luminii fluorescente, biofilmul bacterian apare colorat diferit față de suprafața dentară.

Placa bacteriană se formează în urma consumului alimentelor dulci. Aceasta constă în aderarea unui biofilm bacterian pe suprafața dentară. Eliminare se realizează prin efectuarea unei igiene corecte și prin adoptarea unui regim alimentar echilibrat.

Bibliografie:

• www.my.clevelandclinic.org, https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/10953-plaque, accesat la data 29.04.2022;
  • www.medicalnewstoday.com, https://www.medicalnewstoday.com/articles/plaque-vs-tartar#formation-and-differences, accesat la data 29.04.2022;
  • www.webmd.com, https://www.webmd.com/oral-health/guide/plaque-and-your-teeth, accesat la data 29.04.2022;
  • www.healthline.com, https://www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/plaque#treatment, accesat la data 29.04.2022.